Jak wyglądają upadłości konsumenckie w 2022 roku? Po rekordowym 2021 roku, kiedy to Polacy ogłosili ponad 18000 upadłości konsumenckich, mamy obecnie duży spadek zainteresowania formalnym bankructwem. Od stycznia do maja 2021 roku Polacy ogłosili 7600 upadłości. W tym samym okresie obecnego roku jest to „tylko” 6000 konsumenckich bankructw. Czym jest to spowodowane? I czy jest to tylko cisza przed burzą?
„Spadek liczby ogłaszanych upadłości wynika zdecydowanie z systemu Krajowego Rejestru Zadłużonych, który nie zdobył zaufania jeszcze wszystkich sędziów w Polsce. Mimo, że wnioski złożone po 1 grudnia 2021 są procedowane poprzez ten system. Spowodowało to wydłużenie się czasu oczekiwania na ogłoszenie upadłości w sądach w największych miastach, gdzie liczba spraw była i jest największa. Mniejsze sądy wdrożyły ten system sprawniej w związku z mniejszą liczbą zaległych spraw.” – mówi Przemysław Furmanek z Kancelarii Lege Restrukturyzacje.
Upadłości konsumenckie w 2022 roku – demografia
Jeżeli chodzi o wiek osób, które ogłosiły upadłość konsumencką w 2022 roku, to najmłodsza ma 21 lat, a najstarsza 92. Średnia wieku to 49 lat. Najwięcej upadłości dotyczy Polaków w wieku 40-49 lat 24,68% i 30-39 – 23,95%.
Seniorzy w wieku 60 lat i więcej odpowiadają za 27,73% wszystkich upadłości konsumenckich. Częściej upadłości ogłaszali mężczyźni – 3138 osób (52,06%), niż kobiety – 2890 osób (47,94%).
Najwięcej upadłości w 2022 roku ogłoszono w województwie śląskim 17,52% i mazowieckim 11,35%. Wśród miast na czele są: Warszawa, Wrocław i Bydgoszcz. Źródło: COIG